
postkort fra Hr. Skæg

om forløbet
Nu er det tid til at se filmene om Hr. Skæg i Indonesien.
Først skal I se film nummer 1.
Når I har set film nummer 1, skal I lave en lille quiz om filmen.
Og så er det tid til at se film nummer 2.
Når I har set film nummer 2, skal I lave en lille quiz om filmen.
Rigtig god fornøjelse.

Film om Hr. Skægs rejse
1. afsnit
Kan du svare rigtigt på spørgsmålene til film nr. 1?
Se film nummer 2
Kan du svare rigtigt på spørgsmålene til film nr. 2?

Børnekonventionen
I filmen hører vi Hr. skæg tale om, at alle børn skal have det godt.
Vidste du, at det er en artikel i Børnekonventionen?
Hvem har ansvaret for at børn har det godt?

Galleri
Her ser du billeder fra Hr. Skægs besøg hos Rebekka.
Du kan gemme billederne og bruge dem i arbejdet, eller I kan printe dem ud og hænge dem op i klassen.



Lærervejledning
Som en del af materialet om Hr. Skægs rejse til Indonesien er der lavet to film til DR Ramasjang.
I elevbogen opfordrer Hr. Skæg til, at man ser filmene som indledning til arbejdet med bogen.
1. afsnit viser, hvordan Hr. Skæg besøger en skole i Danmark. Her møder han pigen Rebekka, der hjælper ham med at vælge et sted at rejse hen. Efter 17 timers flyvetur lander Hr. Skæg i hovedstaden Jakarta.
Hr. Skæg oplever mange spændende ting i Jakarta, men han længes efter at komme ud på landet og møde nogle børn. Han vil rigtig gerne se, hvordan børnene har det i Indonesien. Hr. Skæg besøger drengen Afnan. Sammen spiser de morgenmad og besøger senere Afnans skole.
2. afsnit viser, hvordan Hr. Skæg rejser rundt for at lede efter børn, der kan fortælle om deres liv i Indonesien. Hr. Skæg er kommet til provinsen Brebes. Her møder han Nafisa og Seana, to seje piger der både kender til rettigheder og hjælper til hjemme. På skolen hjælper de også fattige forældreløse børn på et børnhjem.
Hr Skæg lærer meget af mødet med de to piger, og nyder den lækre mad de laver til ham.

postkort
På opgavesiden ser eleverne postkortet fra Hr. Skæg. Postkort findes også indtalt som lydfiler.
I Postkortet til side 8-9 opfordrer Hr. Skæg til, at man ser de to film om rejsen til Indonesien.
Filmene vil give eleverne et godt indblik i, hvad det er Hr. Skæg har oplevet.

Samtaleemner
Film 1
-
Har du været ude at rejse?
-
Hvor var du henne?
-
Hvem var du sammen med?
-
Tal om Hr. Skægs møde med Afnan.
-
Tal om Hr. Skægs besøg i Afnans skole.
-
Hr. Skæg spiser morgenmad med Afnan. Brug det til en snak om, hvor vigtigt det er, at børn får god og sund mad.
-
I nogle lande er der børn, der sulter. Verdensmål nummer 2 handler om stop sult. Tal om, hvad der skal gøres for, at det kan lykkes. Det sker blandt andet ved at hjælpe befolkningen med at dyrke landet, producere mad og lave veje.
Film 2:
-
Hvem mødte Hr. Skæg i denne film?
-
Hvordan tror I, Hr. Skæg talte med børnene, når han nu ikke taler indonesisk?
-
Kan man være venner, selvom man ikke taler samme sprog?
-
I filmen lærer Hr. Skæg nye ting om en vigtig rettighed, nemlig børns ret til et sundt liv. Hvad lærer han?
-
Verdensmål nummer 3 handler om Sundhed og trivsel. Målet gælder alle lande og skal sikre, at alle har det godt fysisk, men også har et godt liv med mental sundhed.
-
Tal om, hvilke tiltag man kan gøre, både i Danmark og i udviklingslandene.

Opgaver på Skæg i Skolen
På opgavesiden er der lavet 2 filmquizzer til eleverne.
Eleverne ser først den første film. Herefter laver de quizzen.
Så ser eleverne film nummer to, og løser opgaverne til filmen.
Tal med eleverne om filmene.
I fanen film her på hjemmesiden, kan filmene genses. Her er de to film ligeledes opdelt i kapitler, så det er let at gense enkelte dele af filmene.

book creator
Nu skal eleverne arbejde videre med Book Creator.
Her kan I se de sider, de skal arbejde med til siderne 8-9.
- Først skal De løse den lille prik til prik og se om de kan du gætte dyret?
- Så er det tid til at pakke en kuffert til Hr. Skæg.
- På den sidste side, kan eleverne selv tegne nogle ting til Hr. Skæg.