Børnekonventionen
Lærervejledning

postkort fra Hr. Skæg

Børnekonventionen
Børnekonventionen gælder alle børn uanset hvor i verden man bor, hvordan man ser ud osv. – alle skal have det godt. Alle børn skal kunne føle sig trygge og udvikle sig.
I denne opgave skal I høre om 7 forskellige rettigheder. Det er 7 meget vigtige rettigheder.
I kan også lære Børnekonventionen bedre at kende med et vendespil. Spillet er længere nede på siden her.

Leg med Hr. Skæg
Nu skal vi lege lidt med de 7 rettigheder I har i bogen, og som I lige har set her på siden.
Du må prøve lige så mange gange du har lyst til.
HUSK! – Det gør ikke noget, hvis man ikke svarer rigtigt første gang.

Vendespil Børnekonventionen
Nu er det tid til at spille vendespil med Børnekonventionen.
Klik på billedet og kom godt i gang.

book creator
Nu skal vi arbejde videre med Book Creator.
Her kan I se de sider, I skal arbejde med.
- I skal lave en lille fortælling om jer selv. I kan indsætte billeder, tegne og lave en lille video.
– ligesom den Hr. Skæg lavede. - I skal også lave jeres helt egne sider med de 7 rettigheder vi lige har arbejdet med.
I kan tegne eller skrive rettighederne ind i jeres bøger.
HUSK! I kan se hvordan man skriver rettighederne i jeres bøger på side 6-7.
Her kan I se hele bogen i Book Creator.

galleri
Hr. Skæg mødte mange søde og dygtige børn i Indonesien. Her kan du se billeder af nogle af dem.

Se hele Børnekonventionen
Måske har du hørt, at Børnekonventionen er meget lang?
Der er 54 artikler.
Hvis du har lyst til at lære mere, så kan du se artiklerne her.



Lærervejledning
På opslaget s. 6-7 i elevbogen præsenteres eleverne for syv udvalgte artikler fra Børnekonventionen.
På opgavesiden får eleverne først præsenteret de 7 udvalgte artikler. De findes både som tekst og indtalt som lydfiler.
På siden er det også muligt at se alle artiklerne. Ofte bliver eleverne nysgerrige, når de hører at der er 54 artikler.
Beskrivelse af forløbet
Arbejdet med siderne her har FNs Børnekonvention i fokus.
På siderne i bogen kan eleverne se de 7 udvalgte artikler. I opgaverne på siderne er det de same syv artikler der arbejdes med.
Eleverne kan se og høre artikler på opgavesiden.
Der sættes fokus på følgende artikler:
Artikel 7 Børn har ret til et navn og en nationalitet
Artikel 14 Børn har ret til selv at bestemme, hvilken gud de vil tro på
Artikel 19 Børn har ret til at blive beskyttet
Artikel 24 Børn har ret til sundhed
Artikel 26 Børn har ret til at leve og have det godt
Artikel 28 Børn har ret til at gå i skole
Artikel 31 Børn har ret til fritid og leg
- Læs mere om FNs Børnekonvention.
- Se også den fulde beskrivelse af Børnekonventionens artikler.
- Se også de tre forskellige vendespil til arbejdet med Børnekonventionen.
- Der er lavet en bogskabelon med Børnekonventionen klar til arbejdet med Book Creator, som et alternativ til skabelonen ‘Hr. Skæg i Indonesien – smilets land’.
- Se mere om arbejdet med Book Creator.

postkort
På opgavesiden ser eleverne postkortet fra Hr. Skæg. Postkort findes også indtalt som lydfiler.
Postkortet til side 6-7 handler om Børnekonventionen. Hr. Skæg fortæller at han er glad for, at der findes rettigheder.

samtaleemner
Hr. Skæg stiller i postkortet spørgsmålet til børnene. Han spørger om de kender til Børnekonventionen.
Lad det være udgangspunktet for en dialog med børnene.
I elevbogen er der en række billeder sammen med artiklerne. Billeder af børn i Indonesien.
Lad billederne indgå i samtalen med børnene.
- Tal med eleverne om artiklerne i elevbogen.
-
Hvad er en rettighed?
-
Hvorfor er det vigtigt, at vi har rettigheder?
-
Hvem har fundet på dem?
-
Hvad er forskellen på rettigheder og ønsker?

Opgaver på Skæg i Skolen
På elevens side findes en række opgaver, der bidrager til en forståelse af Børnekonventionens artikler. Der er en eller flere opgaver til hver af de syv udvalgte artikler.
Eleverne kan tjekke deres svar, når de har svaret. De kan svare så mange gange de ønsker det.
Eleverne vil kunne finde støtte til løsningen af opgaverne, både i elevbogen og på opgavesiden.
Opgave 2-3 Sundhed
Eleverne skal tælle de forskellige sunde sager der er i opgaven.
Tal f.eks. om hvad bolden symboliserer, hvorfor vand er vigtigt og hvorfor grønt er sundt.
Opgave 4-7 Beskyttelse
Hvad skal man huske, når man skal køre i bil og på cykel?
Eleverne skal herefter forsøge at finde det første bogstav i de fire ord.
Opgave 8-9 Ret til et navn
Eleverne skal se om de kan pusle bogstaverne på plads, og stave til Hr. Skæg.
Opgave 10-11 Alle skal have det godt
Eleverne skal tælle de forskellige positive symboler.
Tal f.eks. om hvad duen symboliserer og hvorfor venskab er vigtigt.
Opgave 12-14 Ret til at gå i skole
Eleverne skal stave til skole ved hjælp af billeder. Derefter skal de finde forbogstavet til de 5 billeder.
Opgave 15-16 Ret til fritid og leg
Eleverne skal se om de parre billederne to og to.
Opgave 17-18 Ret til at vælge gud

Vendespil online og til udskrift
På elevsiden er der link til et vendespil om Børnekonventionen.
Der findes 3 forskellige vendespil om Børnekonventionen.
Alle spil findes både online og til print.

book creator
Nu skal eleverne arbejde videre med deres bøger i Book Creator.
Til siderne her er der lavet to forløb klar.
- Eleverne skal lave en lille fortælling om sig selv. De kan indsætte billeder, tegne og lave en lille video– ligesom den Hr. Skæg lavede
- Eleverne skal også lave deres helt egne sider med de 7 rettigheder vi lige har arbejdet med.
De kan tegne eller skrive rettighederne ind i jeres bøger. Eleverne finde teksten i elevbogen på side 6-7.
Se vejledningerne til arbejdet med Book Creator
Bemærk! Der er en bogskabelon lavet særligt til arbejdet med Børnekonventionen. Se den herunder.
Se skabelonen til arbejdet med ‘Hr. Skæg i Indonesien – smilets land‘
Se skabelonen til arbejdet med Børnekonventionen

Se hele Børnekonventionen