Azima
Lærervejledning

postkort fra Hr. Skæg

LEG MED HR. SKÆG
I filmen besøger Hr. Skæg en skole. Han taler med børnene og lærer nye ord på Indonesisk.
Han opdager, at de ikke har æ. ø og å i Indonesien.
Du kan se filmklippet her
Nu skal vi lege lidt med Æ, Ø og Å
Nu skal I prøve noget sjovt. I skal nemlig prøve at tælle til 10 på Indonesisk.
Lige som Hr. Skæg gjorde, da han besøgte Azimas skole.
I skal også prøve at sige alfabetet, ligesom Hr. Skæg.
Det er lidt svært. Men det ligner også de danske navne lidt.

book creator
Nu skal vi arbejde videre med Book Creator. Her kan I se de sider, I skal arbejde med.
- I kan se billeder fra Hr. Skægs cykeltur sammen med Azima.
- I skal fortælle om hvordan I kommer til skole.

galleri
Her kan du se billeder fra Hr. Skægs besøg hos Azima.
Du kan også se billeder fra Hr. SKægs besøg i skolen, hvor han lærte nye indonesiske ord.



Lærervejledning
Hr. Skæg besøger nu Azima, der er tre år gammel. Hun står op halv syv hver morgen.
Azima går i børnehave på et UNICEF ECD center. Til morgenmad spiser Azima ris, grønsager, æg og kylling. Frokost spiser hun i børnehaven – hun har maden med i en madkasse, ligesom mange børn i Danmark. Hun kan godt lide at lege med dukker, at synge og danse. Og så er hun megetglad for at se Frost.
Azima vil gerne hjælpe sin mor med at gøre rent og hun vasker sit eget legetøj.
Hvis Azima havde en tryllestav og kunne ønske sig hvadsomhelst, ville hun have sin egen skønhedssalon.
Azima har fødselsdag den 30. oktober.

postkortet
På opgavesiden ser eleverne postkortet fra Hr. Skæg. Postkort findes også indtalt som lydfiler.
I Postkortet til side 28-31 fortæller Hr. Skæg om den dag han mødte Azima. Hr. Skæg tager med Azima i skole. De kører på cykelrichshaw. Det havde Hr. Skæg aldrig prøvet før.
Hr. Skæg opdager at de ikke har æ, ø og Å i Indonesien.

samtaleemner
-
Kan du huske noget, fra du var tre år gammel?
-
‘Alle børn har ret til et navn, lige fra de bliver født’. Det siger artikel 7 i Børnekonventionen. Hvad betyder det?
-
Hvad nu, hvis man ikke har et navn – kan man så komme på hospitalet, hvis man er syg?
-
Azima har tørklæde på. Det er fordi hun er muslim. Tal med eleverne om, at man kan have forskellige religioner.
-
Tal også om, hvilke religioner eleverne i klassen har.
-
Vidste I godt, at børn har ret til selv at bestemme, hvilken gud de vil tro på?
-
Kan eleverne huske den artikel i Børnekonventionen, der handler om tro?
-
Hvad tror man på i Danmark?
-
Azima går i skole, selvom hun bare er 3 år. Verdensmål nummer 4 handler om Kvalitetsuddannelse. Uddannelse er vigtigt, for at de andre mål kan blive opfyldt.
-
Hvordan blev I passet, da I var 3 år? Hvad lærer man, når man går i børnehave?
-
Hr. Skæg opdager, at de 3 bogstaver Æ, Ø og Å ikke findes i Indonesien. Tal om hvilke ord der indeholder disse bogstaver, og hvad der gør dem lidt specielle.

Opgaver på Skæg i skolen
På opgavesiden arbejdes der med bogstaverne æ, ø og å.
Eleverne skal løse 12 små opgaver, hvor de skal indsætte æ, ø eller å.
De kan også lære at tælle til 10 på indonesisk og sige alfabetet, ligesom Hr. Skæg gjorde det, da han besøgte Azimas skole.
Derudover arbejdes der med temaet omkring transport til skole.

opgaver til print

Labyrint med æ, ø og Å
På opgavesiden arbejdes der med bogstaverne æ, ø og å.
Det arbejde fortsættes i denne labyrint.
Eleverne skal finde vej gennem labyrinten, men må kun gå forbi ting der begynder med æ, ø eller å.

Fødselsbevis
Alle børn har ret til et navn.
Det arbejdes der med i denne opgave.
Eleverne skal nu udfylde et fødselsbevis.

book creator
Nu skal eleverne arbejde videre med bogen i Book Creator. Her kan I se de sider, de skal arbejde med.
- Eleverne kan se billeder fra Hr. Skægs cykeltur sammen med Azima.
- Eleverne skal fortælle om, hvordan de kommer til skole.
Her kan I se hele bogen ‘Hr. Skæg i Indonesien – smilets land’.