Afnan
Lærervejledning

postkort fra Hr. Skæg

leg med hr. skæg
Nu skal vi arbejde videre med Book Creator. Her kan I se de sider, I skal arbejde med.
I skal lave en lille fortælling om den dag Hr. Skæg mødte Afnan.
Hr. Skæg var på besøg hjemme hos Afnan. Han var også med Afnan i skole.
Kan du huske rækkefølgen?
Teksten under billederne danner en sætning. Se om du kan skrive sætningen her.
Vendespil med Hr. Skæg og Afnan
Kan du finde de rigtige par?
Her Kan I se et lille klip fra filmen. Måske kan det hjælpe jer, når I skal fortælle om Afnan og løse opgaven.

book creator
Nu skal vi arbejde videre med Book Creator. Her kan I se de sider, I skal arbejde med.
I skal lave en lille fortælling om den dag Her. Skæg mødte Afnan.
Hr. Skæg var på besøg hjemme hos Afnan. Han var også med Afnan i skole.

galleri
.
Her kan I se billeder fra den dag Hr. Skæg besøgte Afnan.
I kan også se billeder fra deres besøg i skolen



Lærervejledning
Hr. Skæg besøger Afnan. Afnan elsker at køre på cykel og spille fodbold. Afnan vil gerne være læge, når han bliver stor. Han hjælper sin mor hver dag med at lægge tøj sammen og vaske gulv.
Han står op hver dag kl. 4.30. Så laver han lektier i en time, før han spiser morgenmad. Han kører til skole på en scooter, som hans mor kører.
Hr. Skæg bliver kørt af onklen sammen med lillesøsteren.

postkortet
På opgavesiden ser eleverne postkortet fra Hr. Skæg. Postkort findes også indtalt som lydfiler.
Postkortet til side 24-27 handler om den dag Hr. Skæg mødte Afnan.
Hr. Skæg fortæller om Afnan, hans far der ikke er der, om Afnans særlige evner med oplæsning, besøget på Afnans gamle skole og om besøget til Afnans yndlingssted.
Hr. Skæg fortæller også om Afnans største ønske. Han drømmer om, at kunne købe et hus til sin mor.

samtaleemner
-
Hvad spiser du til morgenmad?
-
Hvordan kommer du i skole?
-
Hvad kan du lide at lave efter skole?
-
Hvor mon Afnans far er henne? Der er mange måder at bo på, hvordan bor I?
-
Mange familier bor opdelt forskellige steder i landet, nogle gange langt fra hinanden.
-
Børn har ret til at have en familie. Tal om, hvordan elevernes familier bor og holder kontakten til hinanden, og om hvordan man kan sikre, at alle børn trives og har et godt liv. Det er Verdensmål nummer 3.

Opgaver på Skæg i skolen
På elevsiden til dette kapitel, skal eleverne sætte 8 billeder fra Hr. Skægs møde med Afnan i den rigtig rækkefølge.
Hvert billede er samtidigt et ord i sætningen ‘Hr. Skæg er glad for at møde Afnan’.
Når billederne er sat korrekt, skal eleverne skrive sætningen selv.
Har I lyst til mere leg, er der lavet et lille vendespil med Hr. Skæg og Afnan. Udvid eventuelt opgaven, så eleverne spiller sammen to og to. Får man et stik skal man fortælle hvad der sker på billedet.

Min morgenmad til udskrift
Eleverne skal tegne deres morgenmad på tallerkenen.
Som alternativ kan de tegne på en paptallerken.
Hæng tegningerne op i klassen, og tal med eleverne om hvor vigtigt det er med sund mad.

book creator
Nu skal eleverne arbejde videre med Book Creator. Her kan I se de sider, de skal arbejde med.
Eleverne skal lave en lille fortælling om den dag Hr. Skæg mødte Afnan.
Hr. Skæg var på besøg hjemme hos Afnan. Han var også med Afnan i skole.
x