Jakarta

Hovedstaden i Indonesien

Lærervejledning

 

postkort fra Hr. Skæg

 

leg med hr. skæg

 

Hr. Skæg bliver meget overrasket over trafikken i Indonesien.

Man skal passe meget på, når man er i trafikken.

Se om du kan løse opgavene herunder.

Alle børn har ret til beskyttelse.

book creator

 

Nu skal vi arbejde videre med Book Creator.

Her kan I se de sider, I skal arbejde med.

  • I skal fortælle om hvordan jeres forældre passer på jer.
  • I skal også tegne en selfie med Hr. Skæg

Her kan I se hele bogen ‘Hr. Skæg i Indonesien – smilets land‘ i Book Creator.

Galleri

 

Her kan du se billeder fra Hr. Skægs besøg i Jakarta.
Du kan se trafikken og en masse skyskrabere.

Lærervejledning

 

Hr. Skæg får sig noget af en overraskelse, da han kommer ud i Jakartas vilde trafik. Han bliver overvældet over den kaotiske trafik.

Der er også en anden ting, der overrasker Hr. Skæg. Overalt bliver han modtaget som en stjerne. Selvom ingen i forvejen har hørt om Hr. Skæg, så vil alle have taget et billede med ham.

Vidste du? I Indonesien er der ikke så mange, der har skæg. Der er heller ikke mange, der er lige så høje som Hr. Skæg.

postkortet

 

På postkortet til dette opslag fortæller Hr. skæg om sit møde med Jakarta.

Hr. Skæg bliver overrasket over trafikken i Jakarta. Han oplever det kaotisk og larmende. Men også spændende og meget anderledes end Danmark.

En anden ting der overrasker Hr. Skæg, det er den modtagelse han får. Overalt er der mennesker der vil tage billeder med Hr. Skæg. Han føler sig som en rockstjerne i Indonesien.

samtaleemner

  • Hvorfor tror I, at alle smilede til Hr. Skæg?
  • Hvorfor er alle i Indonesien mon så vilde med Hr. Skæg?
  • Hvad betyder det at være kendt?
  • Hvad er en skyskraber? Og hvorfor hedder det mon sådan?
  • Hvad er en hovedstad?
  • Hvad betyder det, at man ikke føler sig helt tryg?
  • Sundhed og trivsel er verdensmål nummer 3.
  • Hvordan kan man passe godt på hinanden, så alle børn kan få et godt liv, som det står i artikel 26.
  • Hvordan kommer du i skole?
  • Når man oplever nye ting og er nye steder, er det godt at være sammen med nogen, man er tryg ved. Især når man er i en by som Jakarta, hvor det er farligt at færdes i trafikken.
  • Tal med Børnene om artikel 19 Børns ret til beskyttelse.

Opgaver på Skæg i skolen

 

På elevens side, findes der en række opgaver, der bidrage til en reflektion over Hr. Skægs oplevelser i Jakarta.

Der er fokus på børns ret til beskyttelse.

Eleverne kan tjekke deres svar, når de har svaret. De kan svare så mange gange de ønsker det.

Eleverne vil kunne finde støtte til løsningen af opgaverne, både i elevbogen og på opgavesiden.

Opgave 2-3
Eleverne skal tælle de forskellige transportmidler, der er i opgaven

Opgave 4-7 Beskyttelse
Hvad skal man huske, når man skal køre i bil og på cykel?
Eleverne skal herefter forsøge at finde det første bogstav i de fire ord.

book creator

 

Nu skal eleverne arbejde videre med deres bøger i Book Creator.

Til siderne her er der lavet to forløb klar.

  • Eleverne skal lave en lille fortælling om sig selv. De kan indsætte billeder, tegne og lave en lille video– ligesom den Hr. Skæg lavede.
  • I skal også lave jeres helt egne sider med de 7 rettigheder vi lige har arbejdet med.
    I kan tegne eller skrive rettighederne ind i jeres bøger. Eleverne finde teksten i elevbogen på side 6-7.

Se vejledningerne til arbejdet med Book Creator

Her kan I se hele bogen Hr. Skæg i Indonesien – smilets land.