
postkort fra Hr. Skæg

Leg med Hr. Skæg
Kan du huske, at Hr. skæg blev lidt nervøs, da han hørte, at der var komodovaraner i Indonesien?
Han blev utryg.
Her kan du se en lille film med en komodovaran. Kan du forstå han blev utryg?

book creator
Nu skal eleverne arbejde videre med Book Creator.
Her kan I se de sider, eleverne skal arbejde med.
- Først skal de løse den lille prik til prik opgave med komodovaranen.
- Så er det tid til at pakke en kuffert til Hr. Skæg.
- På den sidste side, kan eleverne selv tegne nogle ting til Hr. Skæg. Alternativt kan der indsættes billeder af de ting de vil give Hr. Skæg med på rejsen.
Her kan du se hele bogen i Book Creator

galleri
Hr. Skæg fik hjælp af Rebekka. Her kan du se billeder fra den dag.

Se filmklippet
Det er rigtig varmt i Indonesien. Derfor får Hr. Skæg nyt tøj i Jakarta.
Hvis du har lyst, kan du se den del af filmen, hvor Hr. Skæg får nyt tøj.



Lærervejledning
På opslaget side 10-11 ser vi Hr. Skægs møde med Rebekka. Hr. Skæg besøgte Rebekkas skole og fik der hjælp til, hvor han skulle rejse hen. Det var en dejlig sommerdag hjemme i Danmark. Eleverne kan sikkert genkende det, de ser, fra den første film om Hr. Skæg i Indonesien.
Eleverne kan sikkert genkende episoden fra den første film om Hr. Skæg.
Da Hr. Skæg talte med Rebekka, blev han lidt nervøs. Det gjorde han fordi verdens største nulevende øgle, komodovaranen, lever i Indonesien.
Beskrivelse af forløbet
Opslaget her har fokus på Hr. Skægs ønske om at komme ud i verden og se hvordan børnene har det.
Hr. Skæg vil undersøge om børnene har et godt liv.
Lad kortet og opslaget danne udgangspunkt for en snak med børnene.
- Vidste du, at komodovaranen er verdens største nulevende øgle?
- Læs mere om komodovaranen på hjemmesiden hos Randers Regnskov

postkortet
På opgavesiden ser eleverne postkortet fra Hr. Skæg. Postkort findes også indtalt som lydfiler. Postkortet til side 10-11 handler om Hr. Skægs møde med Rebekka. Og om den følelse han har i maven, da han skal ud på den lange rejse.

Samtaleemner
Lad opslaget, postkortet, elevernes oplevelse med filmen og de spørgsmål Hr. Skæg stiller i postkortet danne grundlag for en dialog med børnene.
-
Hvad betyder det at have sommerfugle i maven?
-
Hvad betyder det at være nervøs?
-
Har du også prøvet at være nervøs for noget nyt?
-
Tal med eleverne om dengang, de skulle starte i skole. Alle børn har ret til at gå i skole.
-
Hvorfor er det vigtige at gå i skole?
-
Hr. Skæg og Rebekka taler om et dyr, der hedder en komodovaran. Ved du noget om komodovaraner?
-
Hr. Skæg er bange for komodovaraner. Tal med børnene om, hvad det gør ved en at være bange.
-
Verdensmål nummer 2 handler om, at man skal have det mentalt godt, og at alle børn har ret til at have et godt liv med tryghed. Det er artikel 26 i Børnekonventionen.

Prik til Prik til udskrift
Lad eleverne løse opgaven og finde frem til dyret på billedet.
Bagefter kan tegningen farvelægges.

book creator
Nu skal eleverne arbejde videre med Book Creator.
Her kan I se de sider, eleverne skal arbejde med.
- Først skal de løse den lille prik til prik opgave med komodovaranen.
- Så er det tid til at pakke en kuffert til Hr. Skæg.
- På den sidste side, kan eleverne selv tegne nogle ting til Hr. Skæg. Alternativt kan der indsættes billeder af de ting de vil give Hr. Skæg med på rejsen.
Se skabelonen til arbejdet med ‘Hr. Skæg i Indonesien – smilets land’