Rettighedsbamsen

Rettighedsbamsen
I forbindelse med arbejdet med Børnekonventionen med de yngste elever kan det være en god idé at inddrage en bamse i samtalen med børnene. Bamsen kan være tilknyttet en enkelt klasse eller tage på rundtur til flere klasser.
Målet med arbejdet er, at eleverne skal sørge for, at bamsen får tildelt sine (børne)rettigheder og et godt liv.
Bamsen har som udgangspunkt ingen rettigheder. Den kommer til klassen med en bog med rene sider, uden navn, familie og ejendele. Bamsen skal nu deltage i børnenes skoledag og måske tage med eleverne hjem på skift. Gennem samtaler, leg og læring tilføres bamsen rettigheder, og eleverne passer bamsen og sørger for at give ham et godt liv.
Bamsen åbner op for en ærlig og ufarlig snak om børnerettigheder og giver eleverne et fælles projekt, hvor samtalen om børnerettigheder indgår naturligt og med et klart formål.

Fremgangsmåde
Gør gerne bamsens ankomst til en begivenhed, som eleverne kan huske tilbage på.
Bamsen præsenteres for eleverne, som en bamse uden rettigheder.
Bamsen kommer herefter på rundtur i klasserne. Nu skal eleverne sørge for, at bamsen får de rettigheder som alle børn i hele verden har ret til.
Bamsen har en logbog med rund i klasserne. I bogen laver eleverne deres beskrivelser af bamsens oplevelser, og de rettigheder den får med sig tilbage fra besøget.
Alternativt kan bamsen komme med børnene hjem på besøg.

Arbejdet i klassen
Det er en god idé at have visuel understøttelse til arbejdet med rettighederne.
Herunder findes et galleri med store rettighedskort. De er hentet fra undervisningsmaterialet til rettighedsskoler. Se mere på rettighedsskoler.unicef.dk
Kortene findes ligeledes til download og print.
Hold det enkelte kort op, og forklar hvad rettigheden går ud på, så klassen kan vælge den helt rigtige rettighed til bamsen.
Her er det vigtigt at forklare, at med rettigheder følger også ansvaret for at opretholde rettighederne for andre.
Processen med at nå til enighed om, hvilke rettigheder der skal vælges, indbefatter en vigtig diskussion om, hvad der er vigtigt for det enkelte menneskes trivsel – herunder klassens trivsel. Derfor er selve udvælgelsesprocessen en vigtig del af projektet med rettighedsbamsen.
Når klassen har arbejdet med rettighederne og givet bamsen en rettighed, skal det beskrives i bamsens bog.
Beskrivelsen kan laves som en fortælling i ord og billeder der indsættes i bogen. Man kan derudover lave fortællinger i lyd og video, ønsker man det, kan man indsætte en kode der linker til børnenes produktioner.
Nu er det tid for bamsen at drage videre på sin rejse ud i livet, hvor den skal møde nye børn der vil hjælpe den til at få et godt liv med opfyldelse af Børnekonventiones artikler.



om forløbet
Læs teksten selv

kom godt i gang
- Karton, farvet papir og silkepapir.
- Blade, aviser og postkort.
- Farver, fingermaling eller aquarell-farver.
- Perler og glimmer.
- Knapper, garn og stofrester.

book creator
