Klassecharter

Klassecharter
En god måde at arbejde med Børnekonventionen i skolens praksis og med en tydelig kobling til elevernes skoleliv er ved at lave klassecharter med eleverne. Klassen laver årligt eller halvårligt et klassecharter, som erstatter klassens regler og udgør klassens mål for trivsel.
Charteret er obligatorisk for Rettighedsskoler, men øvelsen kan laves af alle. I forbindelse med samtaler omkring konflikter i frikvarteret, samtaler i klassen om trivsel eller emner, eleverne selv gerne vil tage op, er charteret meget brugbart som redskab. Charteret er formuleret af børn og lavet af børn på baggrund af samtaler i klassen og lege med Børnekonventionen som udgangspunkt. Der er mange muligheder for, at man kan lave et flot og kreativt produkt til klasseværelset.

om forløbet
Charteret er obligatorisk for Rettighedsskoler, da det er her man i dagligdagen tydeligst og enklest kan koble rettighederne til elevernes skoleliv. I forbindelse med samtaler omkring konflikter i frikvarteret, samtaler i klassen om trivsel, eller emner eleverne selv gerne vil tage op, er chartret meget brugbart som redskab.
Charteret er formuleret af børn og lavet af børn. Der er mange muligheder for, at man kan lave et flot og kreativt produkt til klasseværelset.

Fremgangsmåde
På elevsiden kan eleverne både se de udvalgte artikler fra bilag 4 og alle Børnekonventionens artikler. Artiklerne er tilgængelige indlæst som lydfiler og i tekst.
De valgte artikler omskrives af eleverne til formuleringer, der passer til deres hverdagssprog. F.eks. kunne man skrive: “At vi alle sammen er OK, som vi er, og at man ikke må drilles med sit udseende, eller om man er dreng eller pige.”
Eleverne skriver udsagn om, hvad det konkret indebærer i det daglige. F.eks.: ”Vi vil være gode til at være gode kammerater og sætte pris på, at vi er både ens og forskellige.”
På elevsiden har eleverne mulighed for at skrive både deres valgte rettigheder og deres egne formuleringer. Når de har udfyldt det digitale arbejdsark kan det gemmes og udskrives.
De tre elementer præsenteres visuelt på en kreativ måde, og det færdige charter hænges op i klassen.
Det er en god ide at tage en snak flere gange i løbet af skoleåret om, hvordan klassen synes det går i forhold til at nå målsætningerne i charteret.
Der laves et nyt charter hvert år, så hvert klassetrin har sine egne målsætninger samt et nyt og flot charter.

Udvælgelse af rettigheder
I de yngre klasser er det en god ide at bruge de store rettighedskort (Bilag 4) til at illustrere rettighederne. Hold det enkelte kort op, og forklar hvad rettigheden går ud på. Her er det vigtigt at forklare, at med rettigheder følger også ansvaret for at opretholde rettighederne for andre.
Alt efter klassetrin kan eleverne ved håndsoprækning vælge de rettigheder, de gerne vil have på charteret, eller de kan sidde i grupper med hver deres bunke af rettighedskort eller en liste over rettighederne og udvælge det aftalte antal rettigheder.
De kan ligeledes benytte rettighederne på elevsiden og notere deres valg på det digitale arbejdsark.
Udvælgelse ved håndsoprækning: Kommer I frem til flere end det valgte antal rettigheder, vælger klassen endnu en gang mellem de foreløbigt udvalgte rettigheder.
Udvælgelse ved gruppearbejde: De rettigheder, som alle grupper har til fælles, skrives på tavlen. Hvis de passer med det aftalte antal, skrives de på charteret, ellers vælger klassen i fællesskab enten nogle fra eller til.
Processen med at nå til enighed om, hvilke rettigheder der skal vælges, indbefatter en vigtig diskussion om, hvad der er vigtigt for det enkelte menneskes trivsel – herunder klassens trivsel. Derfor er selve udvælgelsesprocessen en vigtig del af udviklingen af klassecharteret.

Sådan gør I
I skal udvælge de artikler, som er vigtige for jer – i klassen og på skolen.
De artikler I vælger skal skrives på tavlen.
Når I har valgt en artikel, skal I tale eller skrive den om.
I skal fortælle, hvad artiklen betyder med jeres egne ord.
Hvordan ville I forklare det, artiklen siger?
Når I har valgt de rettigheder, I synes er vigtigst for jer, skal I lave jeres klassecharter
Her er en liste over materialer, som I kan bruge til arbejdet med jeres klassecharter. Måske kan I selv finde på andre gode og kreative idéer.
- Karton, farvet papir og silkepapir.
- Blade, aviser og postkort.
- Farver, fingermaling eller aquarell-farver.
- Perler og glimmer.
- Knapper, garn og stofrester.



om forløbet
Læs teksten selv

kom godt i gang
- Karton, farvet papir og silkepapir.
- Blade, aviser og postkort.
- Farver, fingermaling eller aquarell-farver.
- Perler og glimmer.
- Knapper, garn og stofrester.

book creator
