FN’s Børnekonvention

Børnekonventionen
Artikel 7 Børn har ret til et navn og en nationalitet
Artikel 14 Børn har ret til selv at bestemme, hvilken gud de vil tro på
Artikel 19 Børn har ret til at blive beskyttet
Artikel 24 Børn har ret til sundhed
Artikel 26 Børn har ret til at leve og have det godt
Artikel 28 Børn har ret til at gå i skole
Artikel 31 Børn har ret til fritid og leg
Det er en god idé, at have artiklerne hængende synligt i klassen. Så artiklerne inddrages naturligt i samtalen med børnene.
I kan her udskrive plakater med de 7 udvalgte artikler i en særlig Hr. Skæg udgave.

Børnekonventionen i bh.kl.
Målet er, at eleverne får kendskab til Børnekonventionen, og at de bliver i stand til med egne ord at beskrive, hvad det vil sige at have rettigheder samt sætte ord på egne tanker og følelser i den forbindelse.
Arbejdet med Børnekonventionen udvikler elevernes trivsel og sætter fokus på samvær, samarbejde og sociale færdigheder.
Med udgangspunkt i fortællingerne fra Indonesien inddrages eleverne i en snak om, hvilke regler og normer der skal gælde for klassen i undervisning og leg, således at eleverne får en forståelse for egne handlemuligheder, og at egen del-tagelse har værdi for en selv og fællesskabet.
Undervisningen skal sikre, at eleverne ved, hvordan man behandler hinanden ordentligt, og at alle har et ansvar for hele klassens trivsel.

Artiklernes fulde beskrivelse

Aktiviteter
Vi kan anbefale at inddrage en eller flere af nedenstående aktiviteter i arbejdet med Børnekonventionen.
Klassecharter
Rettighedsbamsen
Zorp – et venligt rumvæsen kommer på besøg
Aktiviteterne understøtter elevernes forståelse for Børnekonventionen og knytter det op på erfaringer fra elevernes skoleliv.

VEndespil Børnekonventionen
Vendespil med de 7 udvalgte artikler med brikker med Hr. Skæg, match to ens billeder
Vendespil med de 7 udvalgte artikler, match med tekst og billede.
Vendespil med alle Børnekonventionens artikler, match to ens brikker
Klik på billedet og gå direkte til spillet.
Alle spil findes ligeledes til download og print.

Stafet Børnekonventionen
Forberedelse
Det er en forudsætning at eleverne kan læse eller genkende artiklerne.
Alternativt kan aktiviteten laves med en oplæser på hvert hold, eller oplæsningshjælp fra børnehaveklasselederen.
Sådan gør du
Materialerne printes. Hver side foldes 2 gange.
De foldede sider lægges i en kasse, der stilles i den ene ende at stafetbanen.
Klassen deles i 4 hold. Holdene placeres i modsatte ende af stafetbanen.
Hver hold deles igen i 2 makkerhold (2-3 elever)
På skift løber et makkerhold turen ned til kassen og henter et af de foldede papir.
Papiret bringes tilbage til holdet.
Holdet skal nu i fællesskab parre artiklen med det rigtige billede.
Det hold der først har parret alle 7 artikler med de rigtige billeder, vinder stafetten.

